MILAN SALÁK: GALERIE, KDE JSEM MĚL VÝSTAVU (22.2.-10.3.2013)

MILAN SALÁK: GALERIE, KDE JSEM MĚL VÝSTAVU (22.2.-10.3.2013)
MILAN SALÁK: GALERIE, KDE JSEM MĚL VÝSTAVU (22.2.-10.3.2013)
MILAN SALÁK: GALERIE, KDE JSEM MĚL VÝSTAVU (22.2.-10.3.2013)
MILAN SALÁK: GALERIE, KDE JSEM MĚL VÝSTAVU (22.2.-10.3.2013)
MILAN SALÁK: GALERIE, KDE JSEM MĚL VÝSTAVU (22.2.-10.3.2013)
MILAN SALÁK: GALERIE, KDE JSEM MĚL VÝSTAVU (22.2.-10.3.2013)
Datum konání: 
Fri, 2013-02-22 - Sun, 2013-03-10

Milan Salák: Galerie, kde jsem měl výstavu

22.2.- 10.3.2013,
vernisáž proběhne 21.2. od 19:00h

kurátor: Ondřej Chrobák

 

V konceptu Milana Saláka okamžik zahájení výstavy odstartuje likvidaci její fyzické podstaty. Nikoli divokým aktem živelné destrukce, ale profesionálním, standardním způsobem, běžným po uběhnutí termínu výstavy.

Návštěvník vernisáže není žádán o pomoc, ani nebude z prostoru deinstalace vyháněn. V mezích možností by se měl chovat jako na každé jiné podobné akci: okounět, popíjet víno, a konverzovat. Prázdný prostor galerie bude v následujících dnech zpřístupněn návštěvníkům v rámci běžných otvíracích hodin až do avizovaného data ukončení výstavy.

Pořádající instituce byla k výstavě odsouzena výrokem poroty, která v květnu loňského roku uznala tranzitdisplay v plném rozsahu vinným v inscenovaném kritickém formátu, kafkovsky pojmenovaném Proces. Šalamounsky potměšilý verdikt poroty, respektive uložený trest, zasáhl stejným dílem i Milana Saláka: získal možnost vystavovat v kontextu, ke kterému je dlouhodobě kritický, navíc nikoli na základě spontánní výzvy, ale de facto dotlačen okolnostmi.


Aktuální ne-vystavení připomene výzvu „Nevystavujte v roce 2001“, která byla kulminační a zároveň nulovým bodem tehdejší Salákovy ofenzivy. Pokud by se s časovým odstupem hledal jednotící prvek nebo souhrnná charakteristika pro tyto aktivity, bylo by patrně příhodné vzít do hry termín institucionální kritika. Tato aktivita narazila na zpětně předvídatelné limity, přesto díky ní má většina současných DIY iniciativ a off-space prostoru vědomě i nevědomě na co navazovat.
Přístup Milana Saláka jde na první pohled kontextu výstavního programu otevřeně na ruku. Navléci se do non-spektakulárních maskáčů v tomto případě znamená, jak splynout, tak zvýraznit stereotypy daného území. 

(část textu k výstavě kurátora O. Chrobáka)

 

Součástí výstavy je doprovodný program, určený především školním skupinám. Nabízíme také komentovanou prohlídku výstavy s kurátorem a vystavujícím umělcem. Více info na horak@tranzit.org

 

 

foto: Lucie Sceranková