Donetsk Syndrome Diagrammatic: Symfonie Donbasu (27. 2.; 19:00)

Donetsk Syndrome Diagrammatic: Symfonie Donbasu (27. 2.; 19:00)
Datum konání: 
Mon, 2017-02-27

Display Vás zve do tranzitdisplay na přednášku Donetsk Syndrome Diagrammatic: Symfonie Donbasu

Ivan Vorobjov, v té době vedoucí ukrajinské filmové produkce, osočil v roce 1929 ukrajinské filmaře, že nevěnují dostatek pozornosti donbaskému regionu, a neprezentují ho jako následováníhodný příklad pro první pětiletku. Prý se dostatečně nezaměřovali na jeho obrovské průmyslové centrum těžby, hutí, a metalurgie. „Donbas musí sám sebe sledovat na obrazovkách,“ shrnul Vorobjov svůj výrok.

Rok poté vytvořil Dziga Vertov, který tou dobou již na Ukrajině natočil Muž s kinoaparátem a Jedenáctý, přesně takový film. Symfonie Donbasu se stala prvním celovečerním filmem vyjadřující se k Donbaskému regionu. Toto dílo bylo však také prvním ukrajinským i sovětským ozvučeným filmem „psaným pro hlasy a stroje, úderníky a telegrafická hlášení“.

Divákovi přiblížil protináboženská nařízení, ukrajinizaci kultury, industrializaci výroby a mechanizaci každodenního života. V tomto smyslu v něm Vertov zachycuje hlubokou nesourodost i diverzitu celého regionu. Charlie Chaplin film později nazval jedním z nejzajímavějších zvukových symfonií, která kdy byla v kinech promítána.

Symfonie Donbasu
Ukrainfilm, 1930
Délka: 1:05:00
ČB

Režie: Dziga Vertov
Scénář: Dziga Vertov
Kamera: Boris Zeitlin
Zvuk: Peter Štro
Hrají: Štepan Škurat, Semen Svašenko, Julia Solnceva, Olena Maksimova


Stanislav Menzelevskij (*1983, Kišiněv, Moldavsko) získal bakalářský i magisterský titul v oboru umění a kulturní studia na Kyiv-Mohyla Akademy, kde je v současné době doktorandem.

Je bývalým členem redakční rady časopisů Political Critique, Commons a ProStory, a spoluzakladatelem a členem redakční rady nakladatelství Medusa. Od listopadu 2011 pracuje ve státním filmovém archivu Oleksandr Dovzhenko National Center, kde jako vedoucí Ústavu pro výzkum a program zkoumá němou a zvučenou sovětskou kinematografii, píše články o filmových a kulturních tématech, a pořádá filmové projekce a retrospektivy. V roce 2015 kurátorsky zastřešoval retrospektivní prohlídku ukrajinského avantgardního filmu v Arsenal Film Center, Berlín. Je spoluautorem Atomopolis. Skládání utopie (2016). V roce 2013 byl hostujícím vědcem na Harriman Institute na Kolumbijské univerzitě.
 

video