Café Chalupecký: Nikita Yingqian Cai

Datum konání: 
Tue, 2017-06-27

Dalším zahraničním hostem programové linie Společnosti Jindřicha Chalupeckého Café Chalupecký bude čínská kurátorka Nikita Yingqian Cai, která působí v Times Museu v Guangdongu. Tak jako v případě předchozích hostů se i Cai během několikadenního pobytu v Praze bude mít možnost seznámit s tamními uměleckými institucemi, nezávislými galeriemi i řadou českých umělkyň a umělců. Veřejnost pak bude mít příležitost čínskou kurátorku poznat během přednášky nazvané Kam pluje dračí loď, v níž se Choi zaměří na podmínky současného (nezávislého) umění a uměleckého provozu v Číně.

„Dračí loď je plavidlo poháněné lidskou silou. Plavidla se tradičně vyráběla v deltě Perlové řeky v jihočínské provincii Kuang-tung, a to z týkového dřeva (ponejvíce dováženého z indonéského města Pontianak) v rozličných provedeních a velikostech. Závody dračích lodí se tradičně konají na každoročním Festivalu dračích lodí v Číně,“ objasňuje Nikita Cai kontext, který inspiroval název přednášky.

Kam pluje dračí loď (anotace přednášky)

Současné čínské umění a institucionální praxe zaznamenaly v posledních deseti letech výrazné směrování a oživení prostřednictvím tržního a komerčního sektoru. Od osmdesátých let probíhaly četné debaty o umělecké autonomii nahlížené skrze koncepty realismu a evropského modernismu, západu a východu, individualismu a národní ideologie, internacionalismu a kulturního nacionalismu. V těchto debatách jsme se často dostávali do slepé uličky binárních opozic současného umění, jako je soukromé a veřejné, umělecké a společenské.

Prezentace sleduje uměleckou trajektorii modernistické malířky Pan Yuliang a její přispění k založení katedry západního malířství na Akademii umění v Šanghaji a Nan-ťingu v období Čínské republiky, manifestace Huanga Yongpinga a jeho umělecké skupiny Siamen Dada, Konferenci umění v Ču-chači či prohlášení Northern Art Group v rámci hnutí Nové vlny z roku 1985, z poslední doby pak například umělecké projekty Zhenga Guogua (ze skupiny Yangjiang Group). Díky dokumentu From Jean-Paul Sartre to Teresa Teng: Contemporary Cantonese Art from 1980–1990 (s laskavým svolením Asijského Uměleckého Archivu), či dílu After Reality (2013), čtrnáctiminutovému videu, které na rezidenci mezinárodní umělecké organizace Kadist vytvořil Zhou Tao, se těžiště postupně přesouvá od binárních debat raných uměleckých hnutí v Číně ke globální migraci uměleckých myšlenek, forem a materiality vztažené k místnímu pohledu delty Perlové řeky, kde se nachází Times Museum.

Nikita Yingqian Cai žije a pracuje v provincii Kanton, kde v současnosti působí jako pomocná ředitelka a hlavní kurátorka v Guangdong Times Museum. Kurátorovala např. tyto výstavy: A Museum That Is Not (2011), Jiang Zhi: If This Is a Man (2012), You Can Only Think about Something if You Think of Something Else (2014), Roman Ondák: Storyboard (2015), Big Tail Elephants: One Hour, No Room, Five Shows (2016-2017), The Man Who Never Threw Anything Away (2017) a Pan Yuliang: A Journey to Silence (Vila Vassilieff, Paříž, 2017). Iniciovala parakurátorský cyklus, kde se zabývala mj. těmito tématy: Nejistá země pod nohama: kurátorství na křižovatce změn (2012), Aktivní odklon: slabý institucionalismus a institucionalizace umělecké praxe (2013), Kultivace nebo revoluce? Život mezi bytem a farmou (2014), Mezi věděním a nevěděním: Výzkum v umění a skrze umění (2015), Vzájemné setkávání: podoby sběratelství a jeho reprezentační mody (2016).